270415

 
 

Jag har precis avslutat min åttonde cykel med menskopp. Att gå tillbaka till tamponger känns otänkbart och obehagligt. Min menskopp och jag är bästa vänner, och för första gånger under alla de år jag haft mens känns det inte jobbigt att min livmoder får för sig att stöta ut ägg en gång i månaden. Det är inte obekvämt eller uttorkande. Det förstör inte övernattningar eller semestrar. Allt tack vare min fina menskopp, istället för alla de tamponger jag konsumerat.

 

Under en eller två cyklar hade jag lite svårt att få den att öppna sig, och därav läckte den. Jag kom fram till att det handlade om att jag inte tvättat lufthålen. Förövrigt har det inte varit några problem med läckage. Att menskoppen läcker kan bero på en mängd olika saker och det finns en bra (dock cisnormativ) video om detta som kan hittas här.   

 

När det kommer till mitt val av menskopp är jag väldigt nöjd. Jag har en Lunette Model 1. Jag har i och för sig inget att jämföra med, men jag har heller inget att klaga på. Förutom lufthålssituationen har den inte läckt eller varit svår att öppna, den har bra kapacitet och är gjord av ett bra material. Lunette-koppar är dessutom enkla att få tag på då de smidigt kan införskaffas på Apotek Hjärtat.

 

Andra märken jag fastnat för, baserat på recensioner, utbud och syfte, inte erfarenhet då jag enbart använt min Lunette-kopp, är MeLuna och Ruby Cup. MeLuna-koppar är billigare än de flesta andra koppar då de är gjorda i TPE och inte silikon. De erbjuder även många olika storlekar, färger och piggar. Ruby Cup erbjuder enbart en modell men när en köper en av deras koppar donerar de en kopp till en person med mens i Kenya. De kallar detta "Buy One Give One". 

 

Jag rekommenderar menskoppar till alla fittbärare med mens! Jag vill även påminna om att om en inte är bekväm med att stoppa in saker i sin vagina så finns det alltid återanvändbara bindor. Jag vet att dessa går att hitta på Etsy och om en googlar lite kan en säkert hitta andra ställen att köpa dem på också!

Intressant att läsa ^^ Jag använder faktiskt ingen :0 men alltid intressant att läsa om olika alternativ ^^

Svar: Jag rekommenderar stakt att pröva! :)
femusa.blogg.se




Kom ihåg mig?