070914

 

Detta är sista natten i Sverige. Efter en lång dag bestående av en studiecirkel med Unga Feminister på Sensus och många långa kramar av mina älskade vänner sitter jag här med en färdigpackad väska och väntar på morgondagen. Det känns så otroligt orealistiskt att jag ska åka imorgon. Jag är inställd på att fortsätta med mitt skollösa liv hela året. Planera en stressig valvaka, skrika av lycka när Feministiskt Initiativ kommer in i riksdagen för första gången, kandidera till Stockholmsstyrelsen i mars … Men imorgon bär det trots allt av till Athens, Georgia.

 

Jag har blivit tilldelad en välkomstfamilj i Athens; en universitetstad, eller som min värdmamma kallade den; ”den liberala ön i Georgia”. Athens verkar vara en väldigt trevlig stad, men Geogia är det motsatta. Homosexualitet var illegalt fram till 1998 – året jag föddes – och som HBTQ-person faller jag utanför diskrimineringslagarna. Dessutom är staten självklart okkuperad av Mitt Romney och delar hans idéer om att dödstraff är en bra straffmetod.        

 

Välkomstfamiljen består av ett äldre par vid namn Patty och Ray. Patty verkar vara en helt underbar person som jag tror jag har väldigt mycket gemensamt med; inte bara estetik utan även aktivism. Ray har jag ännu inte pratat med, men även han verkar trevlig och jag tror vi kommer komma bra överens.     

 

Vägen till denna välkomstfamilj var lång och ansträngande. AFS hade först ett spår i Maine, men jag blev istället tilldelad en värdfamilj i Pennsylvania. Jag och min familj trodde allting var klart, men någon dag senare drog AFS tillbaka placeringen på grund av att skola inte ville ta emot mig. Sedan hade de ett spår i Massachusetts, men även detta rann ut i sanden och till sist blev jag tilldelad Patty och Ray. En välkomstfamilj innebär att jag bara kommer bo där de första månaderna och sedan bli tilldelad en permanent familj.

 

Imorgon blir en lång dag med massor av intryck, och jag återkommer om dessa blivande upplevelser när jag har energi och internet! 

hejja dig, du klarar det här!!




Kom ihåg mig?